مدیحه و مرثیه سرایی

مشاهده به عنوانن جدول فهرست
مرتب سازی بر اساس
نمایش در هر صفحه

اصول مدیحه ومرثیه‌سرایی

این دانش‌نامه راهنمای جامع و خودآموزبرای اشخاص ذیل می‌باشد: 1-استادان، مدرسان و مربیان رشته های مدیحه و مرثیه سرایی (ستایشگری)، گویندگی،صداپیشگی (دوبله)، مجریگری، خبرنگاری، ارتباطات، رسانه 2-دانش آموختگان و دانشجویان رشته های مدیحه و مرثیه سرایی (ستایشگری)، گویندگی،صداپیشگی (دوبله)، مجریگری، خبرنگاری، ارتباطات، رسانه 3-پژوهشگران و محققان 4-فراگیران دورههای کوتاه مدت تخصصی رشته های مدیحه و مرثیه سرایی(ستایشگری)، گویندگی، صداپیشگی (دوبله)، مجریگری، خبرنگاری، ارتباطات، رسانه 5-نویسندگان و عالقه مندانی که در مورد تالیف یا ترجمه کتابهای مشابه این کتاب، اقدام می‌کنند. 6-ایرانیان گرامی که میخواهند از وقت خود حداکثر استفاده را ببرند. 7-پدران و مادرانی که فرزندان را هدیه الهی میدانند و سعی و کوشش می‌کنند، که با برنامه ریزی دقیق و مناسب آینده درخشانی برای آنها فراهم آورند. 8-نوجوانان و جوانانی که میخواهند، با داشتن آگاهی، علم و اطالعات مورد نیاز دارای فن بیان، صدایی آشنایی با برخی اصطالحات رایج در مداحی زیبا و برازنده ی یک ایرانی باشند.

تئوری موسیقی ایرانی در مداحی

این دانشنامه راهنمای جامع و خودآموز برای اشخاص ذیل میباشد: 1-استادان، مدرسان و مربیان رشته های مدیحه و مرثیه سرایی (ستایشگری)، گویندگی، صداپیشگی (دوبله)، مجریگری، خبرنگاری، ارتباطات، رسانه 2-دانش آموختگان و دانشجویان رشته های مدیحه و مرثیه سرایی (ستایشگری)، گویندگی، صداپیشگی (دوبله)، مجریگری، خبرنگاری، ارتباطات، رسانه 3-پژوهشگران و محققان 4-فراگیران دورههای کوتاه مدت تخصصی رشته های مدیحه و مرثیه سرایی (ستایشگری)، گویندگی،صداپیشگی (دوبله)، مجریگری، خبرنگاری، ارتباطات، رسانه 5-نویسندگان و عالقه مندانی که در مورد تالیف یا ترجمه کتابهای مشابه این کتاب، اقدام می‌کنند. 6-ایرانیان گرامی که میخواهند از وقت خود حداکثر استفاده را ببرند. 7-پدران و مادرانی که فرزندان را هدیه الهی میدانند و سعی و کوشش می‌کنند، که با برنامه ریزی دقیق و مناسب آینده درخشانی برای آنها فراهم آورند. 8-نوجوانان و جوانانی که میخواهند، با داشتن آگاهی، علم و اطالعات مورد نیاز دارای فن بیان، صدایی مشخصه های صوت از نظر موسیقیایی زیبا و برازنده ی یک ایرانی باشند.

سرایش و تربیت شنوایی درمداحی

در اين کتاب سعي داريم، موسيقي آوازي را به‌طور علمي بياموزيم. "موسيقي آوازي" داراي قوانين خاصي است كه به آن "سلفژ" مي‌گويند. در واقع آموختن سلفژ پيش نيازش دانستن كامل و دقيق "تئوري موسيقي" است. بنابر اين ما در اين‌جا با اين پيش فرض آموزش سلفژ را آغاز مي‌كنيم، كه هنرجويان ما علم كامل تئوري موسيقي را مي‌دانند. ضمناً براي كساني كه تئوري موسيقي را نمي‌دانند، در بخش دنياي موسيقي به تئوري موسيقي نيز پرداخته شده است، كه هنرجوياني كه از اين علم اطلاعاتي ناقص يا اندك دارند، مي‌توانند با مراجعه به قسمت فرهنگ موسيقي با اين علم بيش‌تر آشنا شوند و سپس به آموختن "علم سلفژ" بپردازند.

فن بیان مداحی

صدای انسان به چهار عامل بستگی دارد: 1- محیط 2-گوش 3-چالاکی فیزیکی 4-شخصیت

کاربرد فیزیک صوت در مداحی

فيزيک صوت آن‌چه را كه انسان به كمك حس شنوايي خود مي‌شنود، "صوت" نام دارد... بخش مهمي از زندگي ما با صوت آميخته شده است. اصواتي که هرروز مي‌شنويم ممکن است منشاهاي مختلفي داشته باشند...

کاربرد پزشکی ایرانی، بهداشت گوش، حلق و بینی در مداحی

تارهاي صوتي عاملي براي توليد صدا مي‌باشند و انرژي خود را از طريق هوا، دم و بازدم دريافت مي‌کنند. البته بايد بدانيم که بازدم و عمل خروج هوا از ريه‌ها و عبور آن از بين تارهاي صوتي بيش‌ترين توليد صدا را پديد مي‌آورد. ساختارهايي در بانوان و کودکان وجود دارد که با شکلي معين در تارهاي صوتي به دليل نازکي و کشيدگي فراوان به توليد صدايي زير و تيز مي‌انجامد و همين ساختارها در تارهاي صوتي در بعضي مردان با تارهايي ضخيم‌تر و رهاتر (شل‌تر) به صدايي بم مبدل مي‌شود.